Városháza

Zarándokút Lengyelországba

Miskolc Megyei Jogú Város Lengyel Nemzetiségi Önkormányzata
2011. június 27.

A Missziotours Utazási Iroda szervezésében 2011. június 27-30 között a Miskolci Lengyel Kisebbségi Önkormányzat több tagja is részt vett egy lengyelországi zarándokúton.

A zarándoklat vezetői: Székely János, Majnek Antal és Tamás József püspökök, és Bátor Botond pálos tartományfőnök volt. A fővédnökséget Dr. Kövér László úr, a Magyar Országgyűlés elnöke vállalta, aki végig velünk is volt.

Az utazás a MÁV Nosztalgia Élményvonattal történt. A zarándokok létszáma 640 fő volt, utasai közt jelen voltak a történelmi Magyarország egykori területeiről is a hívők. Úgy, mint a Felvidékről, Kárpátaljáról, Erdélyből és a Vajdaságból.

A Budapest Nyugati pályaudvarról az esti órákban elindult vonat utasai másnap reggel nyolckor már Krakkó főterén, a Mária templom előtt hallgatták a kürtszót. Ez alkalommal magyar zászló lengett a toronyban. Fél kilenckor kezdődött a Szentmise, mely előtt Stanisław Dziwis bíboros úr köszöntött bennünket. A mise után a királyi vár Bazilikájába vonultunk, ahol az itt eltemetett magyar neves elődök sírjainál, majd a néhai Kaczyński elnök úr és Piłsudski tábornok emlékművénél helyeztük el a megemlékezés virágait.

A délutáni órákban vonatunk megérkezett Częstochowába. Buszokkal szállítottak bennünket a Jasna Góra-i szentélyhez és pálos kolostorhoz, Lengyelország legnagyobb zarándokhelyére, melyet évente mintegy 4 millióan keresnek fel. A magyar alapítású Pálos rend tagjai - konkrétan Boldog Özséb - a XIV. században hozták létre a kolostor. Szállásunk és ellátásunk a II. János Pál páráról elnevezett Zarándokok Házában volt. Elhelyezkedésünk után vacsora, majd 21 órakor esti ima következett. Itt delegációnkat a pálosok a Fekete Madonna képének egy másolatával ajándékozták meg.

A reggeli misét követően a Pálos rend történetével ismerkedhettük meg, majd a múzeumok megtekintése következett. Az ünnepi mise 12 órakor volt a Bazilikában, melyet a Magyar Televízió rögzített. Délután egyénileg városnézés volt, a napot 20 órakor az esti ima zárta.

Zarándok utunk utolsó napján Ószandecbe utaztunk, ahol Szent Kinga előtt tisztelegtünk. Az általa alapított Klarissza kolostor és Bazilika ma is népszerű kegyhely a lengyel katolikusok körében. Az utunkat megörökítő emléktábla felavatása és megáldása után szentmise volt a Bazilikában. Ezt követően megnéztük a kolostorban berendezett Szent Kinga múzeumot.

Utunk ez után a II. János Pál Központba vezetett, ahol Kinga 1999-ben történt szenté avatásának oltárát, múzeumát, illetve az azóta létesített katolikus ifjúsági központot néztük meg. Az intézmény a megfáradt zarándokokat żurekkal - egy hagyományos lengyel levessel - vendégelte meg. Nagyon jól esett a hosszú utazás után!

Vonatra szálltunk, hazaindultunk. Az út vallásos jellegét a továbbiakban a Vasúti Mozgó Katolikus Rádió biztosította, mely végig velünk volt és sok fontos információval látott el bennünket.

Köszönjük a szervezőknek ezt a szép is tartalmas utat! Isten tartsa meg a jó szokásukat, hogy a jövőben is szervezzenek hasonló zarándoklatokat!